Door een langwerpig nieuwbouwvolume van 3 lagen toe te voegen en een deel van de bestaande zijvleugel te ontpitten maken we plaats voor de nodige capaciteitsuitbreiding van de campus Kindsheid Jesu te Hasselt. Er komen ca. 20 leslokalen bij, een aula, vergaderzalen, een refter en sanitair.
De uitbreiding situeert zich over de lengte van een van de bestaande gevels waardoor het ruimtelijke gevoel van de campus niet doorbroken wordt en de aanbouw in harmonie is met het bestaande complex. Zo zorgen we voor een minimale impact op de omgeving met als bijkomend voordeel een beperkte inname van extra grondoppervlakte. Het gelijkvloers krijgt een polyvalente invulling en wordt opengetrokken naar de daarvoor onbenutte, omsloten binnentuin zodat deze wordt getransformeerd naar een bruisende ontmoetingsplek. De toevoeging van een uitnodigende extra ingang, geïntegreerd in een nieuw aangelegde groene zone, zorgt voor een fris en toegankelijk geheel. De school wordt zo een publiek huis: laagdrempelig, transparant en uitnodigend.
Ook de materialisatie zorgt voor een mooie overgang tussen de nieuwe en bestaande delen en sluit aan bij de historische setting van de school. Er is gekozen voor een beperkt materialenpallet: een combinatie van baksteen, aluminium schrijnwerk en betonnen elementen. We introduceren kleur in het frisse, witte gevelvlak door ad random geplaatste lichtblauw geglazuurde stenen en blauw schrijnwerk toe te voegen. De gevelopeningen zijn in hoogte afgestemd op de bestaande ramen en laten door hun breedte veel licht binnen.
Er is gekozen voor een leesbare circulatie, traphallen in de hoeken worden verbonden door een rechte as. Op de verdiepingen in het nieuwe volume kunnen door het open plan een breed scala aan mogelijke klassenconfiguraties ingericht worden: flexibel en inspelend op mogelijke toekomstige veranderingen. Door de circulatie-as tegen het bestaand volume te organiseren creëren we ook opportuniteiten voor de bestaande klassen en ruimtes: of de bestaande klas wordt vergroot, of de gangzone wordt verbreed en kan bijgevolg dienen voor extra open of gesloten leerplekken. Het ontwerp is een totaalconcept, het vervolledigt het bestaande gebouw en bereidt het meteen ook voor op het onderwijs van de toekomst.